MENOPOZDA BESLENME


 

Menopozla beraber kadınların vücut fizyolojisinde ve metabolizmada önemli değişiklikler ortaya çıkmaktadır.

Kemikten en yüksek oranda mineral kaybı bu dönemde ortaya çıkar. Menopozla beraber kemik erimesi artar.

 

Ayrıca yaşamın diğer dönemlerine oranla en hızlı beden ağırlığı artışı da bu dönemde görülür. Metabolizma yavaşladığı için kadınlar daha kolay kilo alabilir hale gelir.

Ateroskleroz (damar sertliği) açısından erkek/kadın 2/1 oranı bu dönemde 1/1 şeklinde döner. Yani genelde erkeklerde kadınlardan 2 kat fazla olan aterosklerotik damar hastalığı riski menopozdan sonra kadın-erkek eşit hale gelir.

 

Kanda kötü (LDL) kolesterol artar, iyi (HDL) kolesterol azalır. Böylece damar tıkanıklığı ve kalp krizine yakalanma riski artar.

Yüksek tansiyon ve şeker hastalıklarına yakalanma riski de yüksektir.

Menopoz dönemindeki bu önemli olumsuz problemlere yakalanmamak için kuşkusuz doğru beslenme ve düzenli egzersiz yapmak çok önemlidir.

 

İdeali çocukluk yıllarından itibaren düzenli beslenme ve uygun egzersiz programları uygulanmalı ve menopoz sonrası da devam ettirilmelidir.

 

 

 


Menopoz Döneminde Beslenme Kuralları

  • Günlük kalori alımı hesaplanır. Obesite var ise vücut kitle indeksine göre ( kg/boy m2 ) kalori belirlenir. Ortalama 1600-2400 kcal/gr diyet uygun olur.
  • Diyet kompozisyonu: % 40 yağ karbonhidrat, %20 protein ve %40 yağ olmalıdır.
  • Yağın 2/3'ü bitkisel kaynaklı (zeytinyağı) ve balık yağı olmalıdır. Omega 3 yağ asitleri kalbi koruyucu etkileri mevcuttur. Hayvansal yağ (tereyağı) tüketiminden kaçınılmalıdır.
  • İnsülin sekresyonunu olabildiğince az uyaran beslenme şekli uygun olur. Sindirimi kolay lifli gıdalar tüketilmeli, sakkaroz-glikoz gibi rafine şekerlerden kaçınmak gerekmektedir. Bol sebze meyve tüketilmeli, kırmızı etten uzak durulmalıdır. Mümkün olduğunca beyaz et özellikle balık tercih edilmelidir.
  • Tuz kısıtlaması çok defa gereklidir. Gıdalarda yeterinde tuz (NaCl) mevcuttur. İlave tuz kullanılmamalıdır.
  • Osteoporoz açısından kalsiyumdan zengin gıdalar tüketilmelidir. Süt ve süt ürünleri kalsiyumdan zengin olmaları yanında kolesterol açısından da hayli zengindir. Bu yüzden düşük yağlı süt ve yağsız peynir gibi ürünler tercih edilmelidir.
  • Menopoz döneminde kalsiyum ve D vitamini ihtiyacı arttığı için sadece gıdalar yeterli olmayabilir. Kalsiyum ve D vitamini içeren ve suya atıldığında eriyen sandoz tabletlerden her gün bir tane kullanılabilir.
  • Bu beslenme kurallarına uyulduğu sürece menopoza giren kadınlar da kalp ve şeker hastalıkları ve kemik erimesi gibi problemler daha az görülecektir.